Advent

De eerste adventszondag werd hier in de kerk met een extra middagdienst gevierd. Een koor, bestaande uit leden van de drie hervormde kerken in Cegléd, zong voor deze gelegenheid een aantal prachtige liederen. Na de toespraken en meditatie werd er thee gedronken en daarbij werden allerlei zelfgebakken lekkernijen gepresenteerd.

Vanaf advent brandt ’s avonds op straat ook alle kerstverlichting. In de enorme kerstboom op het plein voor de koepelkerk hangen grote cadeaus en ingepakte, reuzegrote chocolaatjes. Er is een tijdelijke ijsbaan aangelegd en bij de houten hutjes kun je warme drankjes en etenswaren kopen. In de school staat ook een kerstboom en de gangen zijn versierd met kerstwerkjes, die door de kinderen van verschillende klassen zijn gemaakt. De knipsels zijn echte blikvangers. Ondertussen zijn in Mikebuda de nieuwe uitnodigingen voor het kinderkerstfeest en de kinderbijbelclub uitgedeeld en zagen we vooral veel versierde huizen. Het is overal te zien: Hongaren houden van veelkleurige flikkerlichtjes.

Al weken wordt er tijdens de kerkdienst door de kinderen geoefend voor het kinderkerstfeest op 24 december. Onze vaste tolken helpen daaraan mee, maar geen nood, de dominee loopt tijdens het zingen gewoon naar iemand toe met de vraag of die persoon wil vertalen. Zo was dat deze keer een 89 jarige vrouw. En deze dame, een weduwe, gaat D.V. komende maandag mee naar de Óvoda in Mikebuda. Wij mogen daar aan de kleine kinderen het Kerstevangelie vertellen!

1 antwoord
  1. Anneke
    Anneke zegt:

Bedankt weer voor de update, Joke en Lorens!
    Ik ben benieuwd hoe dat kerstfeest voor de kleine kinderen is geweest! Was er een goede opkomst?

Beantwoorden