Naar de muziekschool
Aan het begin van het schooljaar kon Bartel zich opgeven voor de muziekschool. Bartel koos voor pianoles, in Nederland had hij een proeflessenserie gevolgd en dat was goed bevallen. Eens kijken hoe dat in Hongarije gaat. Na aanmelding bleken de kosten voor een half jaar reuze mee te vallen: 7000 forint, ongeveer 21 euro. Daar krijg je dan 2 keer per week een half uur privéles voor en daarnaast volg je verplicht anderhalf uur muziektheorie. Muzieklessen worden door de overheid gesubsidieerd, omdat zij muziek belangrijk vinden. Bartel mag i.p.v. de sportles op school naar pianoles. Zelf zit ik er dan bij voor de vertaling en eventuele uitleg. De pianojuf spreekt namelijk Duits en stimuleert het Hongaars door Bartel veel woorden te laten herhalen. Op een leuke manier maakt zij duidelijk hoe je rechtop moet zitten, je voeten keurig netjes naast elkaar moet zetten en je onderarmen horizontaal voor je uit moet houden.
Als Bartel weer inzakt tikt ze hem aan en verontschuldigt ze zich met de woorden “Es muss, es ist besser”. De les bestaat uit het leren van de notennamen, ritme klappen, afwisselend met de linker- en rechterhand spelen en vooral nadrukkelijk de toetsen aanslaan. Het zijn gezellige half uurtjes.
De theorieles is heel anders. Een alleen Hongaars sprekende, enthousiaste, maar strenge juf zingt eerst het lied voor waar de hele les om draait. Kijk eerst maar even naar de bijgevoegde foto van het krijtbord, dan is het volgende wat duidelijker. Het voorgezongen lied wordt in streepnotatie op het krijtbord geschreven, daar onder staat de benaming in ta, ti, en rust. Vervolgens wordt alles ingevuld met do, re, mi. De volgende stap is het invullen op de notenbalk van de muzieknoten met daarna de namen. Alles wordt geklapt en gezongen. Nou ja, de jongens van Bartels leeftijd hoeven niet mee te zingen, hun stemmen slaan telkens over en klappen doe je als 12- jarige niet al te enthousiast meer. Tussendoor volgt er uitleg over “Pentachord”, “Syncope” en herhalingstekens. Omdat de lesboeken in bestelling zijn, moeten de leerlingen goed opletten. De foto uit het boek van de juf is tijdens een andere les genomen en klopt dus niet met de krijtbordfoto. Het zijn intensieve lessen, maar zo grondig opgebouwd en leerzaam dat ik ze zelf achterin het lokaal met plezier volg. Er hoort ook nog huiswerk bij de muzieklessen. Bartel kreeg een speciaal schriftje waarin beide juffen aftekenen of je bent geweest, bijhouden wat er is gedaan en het huiswerk voor de volgende keer noteren.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!